Start | O nas | Nasi partnerzy | Wczasy odchudzające | Gabinety odchudzania | Centra rekreacji | Kontakt

                                                Warto wiedzieć
 
Prowadzenie zdrowego trybu życia jest inwestycją, którą warto rozpocząć już za młodu, by zapewnić sobie sprawność i pogodę ducha na długie lata...

Podkręć tempo spacerując!

Wszechobecny stres, niewłaściwy tryb życia, nieprzemyślane żywienie i wiele innych czynników przyczyniają się do wzrostu częstości występowania chorób cywilizacyjnych w społeczeństwie. Najpopularniejsze z nich, takie jak: cukrzyca, nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu, stwarzają niekiedy poważne ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu chorego, związane są z możliwością wystąpienia bardzo poważnych powikłań i przyczyniają się do skrócenia życia. Nieraz pacjenci zmuszeni są ciągłego monitorowania stanu zdrowia i stałego przyjmowania leków. Z tych powodów choroby cywilizacyjne stają się coraz poważniejszym problemem społecznym.


Dmuchaj na zimne

Zgodnie z formułą "lepiej zapobiegać niż leczyć" powinniśmy jak najwcześniej zacząć dbać o nasze zdrowie, by móc cieszyć się nim jak najdłużej. Aktywność fizyczna w połączeniu ze zbalansowaną dietą to najlepsza droga do zachowania sił witalnych przez długie lata. Regularne uprawianie sportu poprawia ukrwienie naszych narządów, a tym samym usprawnia ich zaopatrzenie w życiodajny tlen, składniki odżywcze oraz cząsteczki odpowiedzialne za regulację metabolizm. Do składników tych należy na przykład insulina, która jest konieczna do wchłanianie glukozy przez komórki naszych mięśni, a tym samym odpowiada za utrzymanie jej stężenia we krwi na właściwym poziomie. Ćwiczenia dodatkowo utrzymują w dobrej kondycji naczynia krwionośne, zachowuje ich elastyczność, dzięki czemu są one bardziej odporne i zdolne do kompensacji zmian ciśnienia. Ruch pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, której przekroczenie zalicza się do najpoważniejszych czynników ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Udowodnione zostało, ponadto, iż otyłość jest skorelowana z niewrażliwością komórek mięśniowych na działanie insuliny, co w efekcie promuje rozwór insulino-opornej formy cukrzycy (typu 2).


Nigdy nie jest zbyt późno

Co zrobić, gdy na skutek długotrwałych zaniedbań, złego żywienia i braku aktywności fizycznej podupadliśmy na zdrowiu? Należy pamiętać, iż nasz organizm ma ogromny potencjał regeneracyjny. Jest on zdolny do częściowego naprawienia naszych własnych błędów o ile mu to umożliwimy i przestaniemy je powtarzać. Konieczne staje się odrzucenie lub ograniczenie niszczących nałogów rozpoczęcie regularnych ćwiczeń.


Ruch to zdrowie

Nie chodzi tu o wyciskanie z siebie siódmych potów. Duży wysiłek fizyczny dla nieprzystosowanego organizmu może przynieść więcej szkód niż korzyści. Ponadto niewłaściwie wykonywane ćwiczenia często są powodem poważnych urazów i kontuzji. Jeśli nie mamy doświadczenia w uprawianiu sportu lepiej zacząć od czegoś niezbyt męczącego i prostego, a następnie podnieść sobie poprzeczkę. Wyjdźmy, więc na dwór pospacerować. Chodzenie to najpopularniejsza forma aktywności fizycznej wśród osób dorosłych. O jego dobroczynnym wpływie na kondycję oraz ogólne samopoczucie nie trzeba nikogo przekonywać. Dodatkowo nie wymaga ono niemal żadnych przygotowań fizycznych, a prostota tej czynności minimalizuje ryzyko wystąpienia jakichkolwiek kontuzji.Chodzenie jest, więc szczególnie polecane dla osób prowadzących siedzący tryb życia.

Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badania przekrojowe, w których uczestniczyło 32683 (średnia wieku 50 lat) kobiet oraz 8112 (średnia wieku 60 lat) mężczyzn, wszyscy regularnie uprawiający spacery. Wśród ankietowanych znajdowały się również osoby leczące się farmakologicznie na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze oraz podwyższony poziom cholesterolu. Analizy statystyczne wykazały, iż uprawianie chodu skorelowane jest z łagodniejszymi objawami u chorych, a co za tym idzie z mniejszymi dawkami leków przez nich przyjmowanych. Kobiety i mężczyźni, którzy przechodziły regularnie w tygodniu dystans 5 - 15 km zażywali odpowiednio 23% i 24% mniejsze dawki leków przeciwcukrzycowych od osób nie przekraczających dystansu 5 km w tygodniu. Jeszcze lepsze efekty zaobserwowano u długodystansowców. Osoby przechodzące w tym samym okresie ponad 45 km zażywały odpowiednio 64 % (kobiety) i 53% mniejsze dawki leków przeciwcukrzycowych od krótkodystansowców. Również zmniejszenie dawek leków obniżających poziom cholesterolu okazało się być skorelowane z pokonywanym dystansem zarówno u kobiet jak i mężczyzn. Obserwację tę potwierdza metaanaliza wykonana przez innych naukowców, z której wynika, iż regularne spacery zmniejszają poziom "złego" cholesterolu LDL średnio o 4%. Także
nadciśnieniowcy obu płci czerpią korzyści z chodu. Przekraczający dystans 15 km tygodniowo okazali sięskutecznie odpowiadać na terapię w dawkach mniejszych o ponad 25% od osób, które nie przechodziły w tym okresie 5 km.



Podnoś poprzeczkę

Wspomniane badania wykazują, iż nie tylko dystans, ale i szybkość jego pokonywania jest znacząca dla podtrzymania naszego zdrowia. Leczenie chorych uprawiających szybki chód wymagało stosowania znacznie mniejszych dawek leków na wspomniane choroby. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni chodzący z prędkością ~7,5 km/h zażywali odpowiednio 52% i 48% mniej leków przeciw nadciśnieniu, 59% i 68% mniej leków przeciwcukrzycowych oraz 40% i 53% mniej leków obniżających poziom cholesterolu LDL.


Opr. mgr Piotr Wojciechowski

[Archiwum]
START |  O NAS |  GABINETY ODCHUDZANIA |  WCZASY ODCHUDZAJĄCE |  CENTRA REKREACJI  |  AKTUALNOŚCI |  KONTAKT 
strony www, strona, internetowa, internetowe, serwer, serwery, hosting, projekty stron, bazy danych, portfolio kraków, portal, portale, wortal, wortale, pozycjonowanie, wypozycjonowanie, projektowanie stron www.